BMW M5 – Od solidnog do savršenog

0

Osamdesetih je u svijetu automobilizma prevladavalo mišljenje da je brza vožnja po zavojitim cestama rezervirana isključivo za lagane i snažne automobile.

Od limuzina se u to vrijeme očekivala udobnost i eventualno solidne performanse po ravnim cestama.

Ipak, ekipa iz BMW-a je tamo negdje sredinom osamdesetih hrabro odlučila pokušati spojiti tada nespojivo – ugurati limuzinu u svijet sportskih jurilica, iz te će ideje nastati M5 – ikona, automobil koji će biti i ostati priča za sebe.

M5 je na tržištu od 1985., a u ovih trideset i par godina su svakim novim modelom pomicali granice mogućeg i postavljali visoke standarde ostatku autoindustrije.

Kako i doliči, krenuti ćemo od početka i vratiti se u spomenutu 1985. godinu.

Original, 1985 E28 je brojio 286KS u paketu vrijednom 45.500$. U ono vrijeme to je bila najbrža komercijalna limuzina na svijetu ali prilično zahtjevna (čitaj zabavna) za vožnju zbog zadnjeg pogona na laganom stražnjem kraju.

Četiri godine kasnije 1989., BMW će predstaviti E34 M5, model s 314KS koji će nekoliko godina kasnije biti “podebljan” i na 340KS, ograničenu maksimalnu brzinu od 250 km/h i famozne turbinske felge koje su omogućavale 25% povećanje strujanja zraka do kočnica.

Uz to, raspored mase gotovo 50/50, abnormalno snažan, brz, upravljiv i udoban automobil s klimom, računalom na šest jezika i ispušnim sustavom od kojeg se tresu stakla u obližnjim kafićima.

Sve je to već davne 1989. koštalo 58.700$. Ludnica od automobila.

Nakon gotovo sedam godina proizvodnje modela E34, BMW će 1998. napraviti još jedan korak naprijed s modelom E39 M5.

E39 M5 je bio prvi primjerak V8, a isporučivao je čak 394KS. Dolazio je u kombinaciji s ručnim mjenjačem sa šest stupnjeva prijenosa.

Zvijer pod haubom je isporučivala hrpu okretnog momenta i gotovo da nije bilo bitno u kojoj si brzini jer je ova zvijer mogla sve što poželiš.

S druge strane, s ovim modelom se moglo funkcionirati i u svakodnevnevnim potrebama, a mnogi će se složiti kako je zvuk osam cilindara još uvijek najljepši zvuk motora.

Većina ljubitelja automobila će se složiti kako je E39 jedan od najpoželjnijih M modela svih vremena.

M5 je 2005. prošao kroz radikalnu transformaciju koja po mišljenju mnogih i nije prošla najsretnije.

5.0-litreni V10 radikalnog novog dizajna, isporučivao je 500KS i 520Nm okretnog momenta. Uporni žderač djelova, guma i novaca.

Dječje bolesti su riješene u transformaciji koju je M5 doživio 2012. u modelu F10, a ove je godine predstavljen i F90 koji isporučuje čak 600KS u V8 motoru čime je i službeno postao najbrži M5 do sad.

Za kraj vam donosimo video koji nas je i potaknuo na pisanje ovog članka. U komentarima na društvenim mrežama nam napišite koja M5 je Vaš favorit.

Frane Brajković